De tijd vliegt voorbij! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van tinab - WaarBenJij.nu De tijd vliegt voorbij! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van tinab - WaarBenJij.nu

De tijd vliegt voorbij!

Blijf op de hoogte en volg tinab

29 Mei 2015 | Suriname, Paramaribo

De tijd vliegt hier voorbij in Suriname! Ik heb al een poosje niks meer van me laten horen dus het is weer hoog tijd voor een verslag. Twee weken geleden waren pap, mam en Jarno nog in Suriname en ook de laatste week hebben we nog veel leuke dingen gedaan. Ik zal in het kort even alles vertellen. Zaterdag hebben we een bezoek gebracht aan de Sint Petrus en Paulus Kathedraal. Dit is de grootste kerk van Zuid-Amerika welke helemaal van hout is gebouwd. Daarna zijn we naar de de centrale markt gelopen en hebben daar groente, fruit en vis gekocht voor het avond eten. Bij oasis heb ik toen lekkere baka bana gemaakt in de luxe keuken. Als ik z'n keuken had bij mij thuis, dan ging ik ook wel vaker koken, hihi. Nu moet ik toch toegeven dat ik vaak uit eten, naar de afhaal, bij het casino of bij vriendinnen eet. We koken, om en om. Erg gezellig en erg lekker :D. Oke waar was ik, oja zondag gingen we vroeg uit de veren om naar de vogeltjeswedstrijd op het onafhankelijkheidsplein te gaan. Helaas was er vandaag geen wedstrijd omdat het seizoen afgelopen was, maar de vogels waren er wel. We kwamen aan de praat met een man die ons er van alles over vertelde, het leeft hier erg in Suriname. Je ziet overal op straat mensen met vogels in kooitjes. Ze nemen ze overal mee naar toe, ze gaan gewoon mee in de auto. Echt bijzonder. Na de vogeltjes gingen we naar de tabernakel om een dienst bij te bonen. Al bij binnenkomst in de kerk werden we verrast door veel muziek, dans en enthousiasme. Echt leuk om z'n dienst een keer mee te maken. Maandag hebben we een bezoek gebracht aan plantage Katwijk. Dit is de enigste plantage in Suriname die nog in gebruik is. We werden verwelkomt met een bakje koffie afkomstig vanuit de eigen plantage en daarna kregen we een rondleiding in de achterbak van een pick-up. Onze taxi-chauffeur Annan ging ook mee en we hebben veel gelachen. Hij vertelde over de tripjes die hij ook organiseert naar Braamspunt en Matapica maar daarover later meer. Dinsdag gingen we met Harold naar Brownsberg en het regent in Suriname! Het laatste stuk de berg op is gewoon een zandweg en na een kilometer kwam we al voor een grote plas te staan van wel 50 centimeter diep! Maar met onze 4x4 (oftewel personen auto van heel wat jaartjes oud) kwamen we er gelukkig wel doorheen. Pap en mam waren maar even uitgestapt en naar de overkant gezwommen :p. Ze voelen zich al thuis in Suriname, hihi. Jarno en ik bleven mooi in de auto, haha ik ben niet gek. Eenmaal de top bereikt begon de tocht naar de watervallen, en water dat is wat gevallen was! De gehele tocht was lekker nat, maar eenmaal bij de Ireneval genoten we van het mooie uitzicht! Oke ik zal vanaf nu wat minder uitweiden anders wordt het wel een heel lang verslag. Woensdag hadden we een rustdagje, we zijn naar de hermitagemal geweest om te shoppen, daarna uit eten en 's avonds naar de film. Donderdag gingen we met Annan naar Braamspunt. Hij haalde ons op bij ons huis en samen met Soraya en haar moeder en oma gingen we op weg. Onderweg in de auto begon het al te regen en eenmaal bij de boot, was hij niet overdekt! Gelukkig werd het af en toe wel droog en konden we wel genieten van het strand en de mooie omgeving. Rond elf uur 's avonds toen het donker was gingen we op zoek naar schildpadden en die hebben we gevonden! We hebben ze uit de zee zien lopen, een geschikte plek zien zoeken om eieren te leggen, de schildpad een gat zien graven, eieren zien leggen, gat camoufleren en dan lopen ze weer terug de zee in. Echt heel bijzonder! We hebben meerdere schildpadden gezien en groot dat ze waren! Echt gaaf. Helaas worden de nesten met eieren van de schildpadden vaak geroofd omdat dit hier een lekkernij is in Suriname. Hierdoor worden de schildpadden bedreigd en het wnf werkt eraan om de stropers te vangen. Vrijdag hebben we salsales gehad, het was erg leuk! Jammer dat we niet wat meer lessen konden doen. Zaterdag zijn we naar de warappakreek geweest en naar plantage Bakki. Met de bus gingen we naar Commewijne. Daar pakten we de boot en na een uur varen kwamen we aan bij plantage Bakki. Hier kregen we een rondleiding in de tuin, een klein museum en hebben we echt heerlijk gegeten. Overigens wel weer rijst, maar deze keer waren de mannen er ook blij mee. 's Middags gingen we met de boot in de warappakreek varen en zodra we de kreek binnengingen werd het droog. Ik heb heerlijk voorop de boot gezeten en we hebben heel veel mooie dieren gezien. Rode en witte ibissen, roofvogels, flamingo's, de speedbootvis(gaat als een speedboot door het water), twee verschillende soorten apen en nog meer. Zondag hebben we fort zeelandia bezocht en daarna hebben we voor de laatste keer gezwommen bij oasis. De drie weken zitten er namelijk al bijna op. Morgen vliegen pap, mam en Jarno alweer naar huis. In de middag zijn we nog bij Nandy, Manon en haar moeder op visite geweest en toen gingen we voor de laatste keer uit eten. Omdat het de laatste keer was op the rooftop van het princes casino. Heerlijk gegeten, met een mooi uitzicht over de stad. Toen was het echt tijd om de koffers in te pakken en maandag om één uur gingen de liefsten alweer richting Nederland. Maar niet voordat ze eerst patat gingen eten! hihi. Maar het duurt niet zo lang meer, nog dik twee maanden en ik kom alweer naar Nederland. Voordat we het weten is het al zover.

De volgende dag was het weer tijd voor stage. Het was erg leuk om weer aan het werk te gaan bij Betheljada. Het gaat erg goed en ik heb het naar mijn zin. Van de week zijn we naar de huberstichting geweest, dit is ook een instelling voor mensen met een beperking. De huberstichting geeft ook les aan kinderen met een beperking en soms kunnen sommige kinderen met deze ondersteuning weer meedraaien in het regulier onderwijs. We kregen hier een rondleiding en bezochten een jongen die eerst bij betheljada woonde. Woensdag gingen we weer zwemmen met de kinderen en gelukkig was het toen lekker droog. Het weer is hier nu wat wisselvallig. We zitten nu in de grote regentijd en dat is wel te merken. Gelukkig zijn het meestal korte buien en is het overdag ook droog. Maar als het regent, regent het soms ook echt heel hard. Straten staan snel blank en al regelmatig ben ik natgerend om mijn fietsie.

Ook in Nederland hebben jullie het vast wel meegekregen dat hier verkiezingen waren. Bouterse heeft hier dik gewonnen. Toen ik thuiskwam vandaag met een paarse paraplu zei mijn huisbaas al dat ik goed ingeburgerd ben. Vooral in de aanloop naar de verkiezingen toe merkte je dat de verkiezingen eraan kwamen. Mensen gekleed in kleren van hun partij, en huizen en auto's helemaal gepimpt met vlaggen e.d. Op de dag van de verkiezingen was dit niet anders maar het bleef vrij rustig in Paramaribo. Ik hoop dat de NDP goede beslissingen gaat nemen de komende tijd, we zullen zien.....

• 29 Mei 2015 - 17:35

Jan En Wilma:

Hoi Tina,

Dat was weer een leuk verslag om te lezen! Heel leuk dat je zoveel foto's geplaatst hebt, we zagen heel wat bekende plekken. We hebben je ouders inmiddels uitgebreid aan de telefoon gesproken dus zijn helemaal op de hoogte van alle belevenissen. Des te leuker dat we ons er een beeld bij kunnen vormen.
    Het is geen verrassing dat de NDP de verkiezingen gewonnen heeft, indertijd voerde paars ook al de boventoon. Helaas blijft deze boef aan de macht want hoe je het ook went of keert, het blijft een crimineel.
    Dan mag hij nog zoveel goede dingen doen, het leed dat hij in het verleden heeft aangericht is nooit meer goed te maken.
    Veel plezier verder op je stageadres en maak er nog een mooie tijd van.

Liefs, Jan en Wilma

• 29 Mei 2015 - 19:12

Wilma:

Oeps foutje...went moet natuurlijk met dt...wendt of keert...

• 29 Mei 2015 - 20:28

Papa En Mama:

Lieve Tina

Terwijl we je verslag lezen is het net of we nog in Suriname zijn! Maar intussen zijn we al weer 2 weken thuis en is mama dik verkouden. De overgang van de tropische warmte naar het koude Nederland was wat te groot. Helaas lijkt het de komende week hier ook nog geen zomerweer te worden. Wat dat betreft zul je zo weer het vliegtuig in stappen!! Door de verkiezingen was Suriname de afgelopen week meerdere keren in het nieuws. Heel herkenbaar allemaal en nu spreekt het ons natuurlijk nog meer aan. We hopen dat de NDP de komende jaren goede beslissingen zal nemen. Er is nog genoeg te verbeteren in dit land. Veel succes verder met je stage en de daarbij horende opdrachten! Doe Adiel, Harold en Annan de groeten van ons.

Liefs vanaf een koude, nattige wieke.

• 29 Mei 2015 - 21:15

Tinab :

Bedankt voor de lieve reacties.

Ja Bouterse is een crimineel en je snapt ook niet waarom hij nog president kan zijn. Maar zo zijn er meerdere partijen met criminelen. Dus ook al had een andere partij gewonnen dan nog was de kans groot dat er een crimineel aan de macht kwam. Hebben jullie ook rtl boulevard gezien? Daar was een man op de tv die noemde Nederland een bananenland ipv. Suriname.

Wat jammer van het slechte weer in Nederland, jullie zijn welkom hoor, kom maar terug :p!

Liefs Tina

• 31 Mei 2015 - 18:13

Jan Kerkhof:

Xlieve Tina hartelijk bedankt voor je mooie kaart we hebben je verslag en de foto's weer bekeken mooi lieve groeten van oom jan en tante henny

• 08 Juni 2015 - 21:31

Hans.:

Zo te lezen vermaak je je enorm. Weet je wat, je stuurt Desi weg, haalt Arno weer terug en blijft in lengte van jaren samen in dat goddelijke land. Veel succes met je stage en veel (eet)plezier!

Het allerallerdebeste,
    Groet,