hup hup hup hup hup - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van tinab - WaarBenJij.nu hup hup hup hup hup - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van tinab - WaarBenJij.nu

hup hup hup hup hup

Blijf op de hoogte en volg tinab

12 April 2015 | Suriname, Paramaribo

Vorig weekend eindige ontspannen want samen met Jinke, Marlies en twee Surinaamse vrienden Harold en Senzi gingen we naar Overbridge. Ik woon in Paramaribo vlakbij de Surinaamse rivier maar hier heb je helaas geen strand. Daarom stapten we in de auto en na een uur rijden kwamen we aan bij Overbridge. Dit is een aangelegd strand met huisje en hutjes. Deze kun je huren en dan lekker genieten van het lekkere weer. Het was paasweekend dus er waren veel mensen maar ondanks dat, waren we één van de weinigen die op het strand lagen te bakken. De meeste Surinamers blijven lekker in de schaduw met het warme weer. Maar ik heb echt nog wel een kleurtje nodig, ik ben nog veelte wit! Toen de zon onderging hebben we de hangmatten opgehangen tussen twee palmbomen en we s'avonds lekker gechillt. Op een gegeven moment kwamen we op het idee om kokosnoten te plukken maar dit was makkelijker bedacht dan gedaan. De jongens wilden dat wij het deden maar na een les palmboom klimmen kwam ik nog niet eens op de helft. Na veel gestuntel en gelach besloot Harold maar in de boom te klimmen en binnen no time was hij al boven. Als een aapje klom hij in de boom en even later zaten we lekker aan onze kokosnoot met Borqoe. Na een gezellige avond vielen we buiten in slaap in onze hangmat onder de sterrenhemel. Het weekend ging helaas veel te snel voorbij, maar we waren wel helemaal weer uitgerust. Een goede voorbereiding op de komende week.

Dinsdag gingen we op stage met vijf cliënten van Betheljada naar de pier. We moesten eerst een stukje wandelen over de weg. Er is vaak geen stoep en als er een stoep is, dan is deze vaak zo slecht dat je er niet overheen kan met een rolstoel. Maar de auto's houden wel rekening met ons en bieden ons voorrang. Mensen die ons tegenkomen begroeten ons en er was zelfs een vrouw die de cliënten even een hand gaf. Echt zo lief!. Na 10 minuten lopen kwamen we aan bij de waterkant en daar hebben we op de pier wat gedronken en gegeten. Je zag de kinderen helemaal ontspannen en genieten. En daar genoot ik weer van :D We gaan dit nu elke dinsdagmorgen doen als vaste activiteit. Elke woensdagmiddag gaan we zwemmen met de kinderen maar dit was eigenlijk de enige vaste activiteit in de week. We willen graag meer activiteiten zodat de kinderen er wat vaker op uit zijn. Dus volgende week weer, ik heb er nu al zin in :D.

Woensdag begon de avondvierdaagse(avd). Om drie uur moesten we ons melden bij de start dus na een kort dagje stage gingen we op pad. We kwamen aan bij het avd terrein en WOW! Wat een drukte, wat een mensen en wat zijn ze mooi! Allemaal in mooie kleding, komen wij daar aan als bakra's met alleen rode bandjes in ons haar. Maar echt super leuk om te zien! Al snel begon de wandeling en met ons nummer gingen we naar de start. De groepen vertrokken en de hele wandeling maakten ze muziek en werd er volop gedanst. Deze avondvierdaagse is zoveel leuker dan in Nederland! Langs de hele route stonden mensen om dit spektakel te bekijken. Regelmatig riepen mensen naar ons "hup hup hup hup hup" Dan lieten we onze dansmoves maar even zien. Wij bakra's kunnen ook dansen :p. Donderdag liepen we in de buurt van Betheljada en langs de kant stonden een aantal cliënten en begeleiders ons op te wachten. We wilden eigenlijk met de cliënten lopen, maar dan moesten ze te lang in de rolstoel zitten. Want 4 uur ben je minimaal wel onderweg. Dit komt ook omdat onderweg hotspots zijn waar je moet wachten. Bij de podia is staat veel mensen en de groepen laten door hun dansmoves zien. Echt mooie shows waren erbij! In de 4 dagen wandelen hebben we samen 62 km afgelegd met elke dag een andere route. De junioren liepen een kortere route maar gisteren op de laatste dag liepen zij ook 15 km. Echt knap! Helemaal als je ziet hoe jong sommige kinderen nog maar zijn. Gisteren om half 10 bereikten we allemaal de finish en de medaille krijgt een mooi plekje in mijn kamer :D.

Eenmaal weer thuis aangekomen had ik weer internet en kreeg ik leuk nieuws! Anne-britt komt weer naar Suriname ;D 13 juli landt ze op Zanderij en dan ben ik ook nog in Suriname :D Jeej!

• 12 April 2015 - 18:40

Christa :

Leuk Tina!

• 12 April 2015 - 21:18

Pap,mam En Johan:

Lieve Tina
    Mooie berichten van je ervaringen van de afgelopen week. Wat fijn dat jullie nu elke dinsdag met cliënten van Betheljada aan de wandel kunnen gaan en er zo van genieten. Smaakte de kokosnoot ook anders zo vers van de boom? Wij vragen ons wel af hoe jullie de noot kapot hebben gekregen daar aan het strand. Of is een verse kokosnoot nog niet zo hard?
    De wvd lijkt ons best wel pittig zeg. Gemiddeld zo'n 15 km. per keer in die warmte en dan er ook nog af en toe bij dansen! Wat zul je lekker geslapen hebben na zo'n wandeling. Weer een goede week gewenst!
    Toi,toi,toi.
    Veel liefs vanaf de Meesterswijk

• 13 April 2015 - 15:10

Tinab :

Dankjewel :D

Die kokosnoten krijg je met de hand uit de boom. en als ze uit de boom zijn dan kun je ze gewoon met een groot mes open krijgen. Ze zijn niet zo hard inderdaad als ze vers zijn.

Jullie ook een fijne week gewenst!

Liefs

• 18 April 2015 - 13:01

Henny En Jan Kerkhof:

Jhlieve Tina weghebben net jouw avonturen gelezen mooi dat dat kan hoor geniet ervan groeten van oom jan en tante Henny uit blijham het is hier ook mooi weer nu vanmiddag gaan we even naar buiten daaag