Huize bedheljada - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van tinab - WaarBenJij.nu Huize bedheljada - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van tinab - WaarBenJij.nu

Huize bedheljada

Blijf op de hoogte en volg tinab

13 Maart 2015 | Suriname, Paramaribo

Nadat ik gestopt was met mijn stage bij stichting Claudia A ben ik gelijk op zoek gegaan naar een nieuwe stageplek. Deze vond ik al snel bij huize Bedheljada. Dit is een opvang voor mensen met meervoudige beperkingen. Er wordt 24-uurs opvang geboden en daarnaast is er ook een dagopvang. Er wonen hier 31 bewoners, verdeeld over drie groepen. De leeftijden verschillen van 2 tot 36 jaar. Ook gaan de bewoners naar de activiteiten begeleiding en worden er andere activiteiten georganiseerd zoals zwemmen, cliniclowns die langskomen, meedoen aan het kinderboekenfestival e.d. Ik loop hier nu een week stage en het bevalt me erg goed. Ik krijg veel vrijheid om zelf dingen te ondernemen en te organiseren en ik word goed begeleid. Zelf ben ik nu ook bezig om bij het vlinderbad een mooie muurschildering te maken. Helaas is de muur niet op de juiste manier geverfd waardoor we eerst die verf van de muur moeten krabben. Leuk werkje om te doen, als het even wat rustiger is op de groep. Helaas is de koers deze week gedaald van 4,2 SRD naar 3,6. Achteraf had ik toen de koers hoog was mijn geld moeten wisselen maar nu probeer ik gewoon zo min mogelijk inkopen te doen. Eerst maar eens wachten tot de koers weer wat gestegen is. Ik wacht daarom ook maar even met verf kopen. Het heeft ook geen haast :p ik ben toch in Suriname?

Vorige week vrijdag was het holi pagwa, dit is een Hindoestaans feest waarmee het begin van de lente wordt gevierd. Het feest duurde van 12:00 tot 00:00 uur. Je gaat dan de straat op in je witte kleren, die niet lang wit blijven doordat je elkaar onder de kleurpoeder gooit. En er werd op verschillende plekken in Paramaribo muziek gedraaid en gefeest. Echt een super leuk feest en we hebben veel gelachen. Vooral de dagen erna want de poeder was je er niet zomaar af. Zelf na een week kun je het nog steeds in mijn haar zien. Laat staan bij meiden met blond haar ;p. Na een korte nacht stonden we weer vroeg op om op trip te gaan. Samen met mijn lieve vriendinnen Jinke en Anne gingen we gezellig een weekend naar Brownsberg. Tot mijn verbazing was de bus er op de afgesproken tijd. Maar dat gold niet voor iedereen die mee ging. Na een half uur vertraging gingen we toch op weg. Eerst gingen we naar het brokopondomeer. Daar zijn we toen in een bootje gestapt naar een eiland om daar lekker te eten. Daarna konden we nog zwemmen en gingen we vissen. Helaas wilden ze niet echt bijten, maar we hebben uiteindelijk toch nog één kleine piranha gevangen. s' Avonds heeft de chauffeur deze gebakken en hebben we hem lekker opgegeten. Toen we klaar waren met vissen gingen we weer terug in de boot en toen weer in de bus om naar de brownsberg te gaan. Het was een behoorlijke klim naar boven door een natte en onverharde weg maar we hebben zonder problemen de top bereikt. Boven op de berg was een kamp en we konden kiezen om in een bed of een hangmat te slapen. Ik koos voor een lekker bedje maar het lijkt me ook nog wel een keer leuk om buiten te slapen. Na het eten hebben we een avondwandeling gemaakt en bij het kampvuur nog wat gedronken. Eén voor één ging iedereen naar bed maar dat duurde niet lang. Paniek in de tent! Want het onderdak voor de hangmatten waar het merendeel al in lag te slapen was ingestort. Iedereen lag met een smak op de grond. Gelukkig was er niemand ernstig gewond, alleen blauwe plekken en kleine pijntjes.

De volgende morgen gingen we na een lekker ontbijt met pannenkoeken een wandeling maken naar de watervallen. Een stevige wandeling van 4 uur en onderweg hebben we apen, slangen, vogels en een luiaard gezien. Eenmaal aangekomen bij de waterval konden we daar lekker afkoelen maar voordat we thuis waren zweette ik alweer. Dus daar nog even weer gedoucht. Vervolgens maakten we weer aanstalten om naar huis te gaan, na een geslaagd weekend.

  • 13 Maart 2015 - 19:20

    Jan En Wilma:

    Lieve Tina,

    Wat leuk om al je belevenissen te lezen, ook van het vorige verslag. Dit lazen we overigens ook pas vandaag. Er was iets fout gegaan met de aanmelding voor de mailinglijst dus doen we dat nu weer opnieuw. Dus toch besloten om weg te gaan bij Claudia A. Het moet natuurlijk niet zo zijn dat je stagepunten misloopt. Fijn dat je zo snel een nieuwe stageplek gevonden hebt en dat je het daar nu wel naar je zin hebt. Wat leuk dat je Holi hebt meegemaakt! En wat een leuke foto! Wij zijn dan wel in India geweest maar helaas niet rond Holi, wij hopen het daar nog eens mee te maken, lijkt ons zeer bijzonder!
    Wel een beetje laat maar alsnog gefeliciteerd met je verjaardag! Zo te lezen was het toch nog lastig om een fiets te vinden, zonder Jarno had je nu nog vele kilometers te voet af moeten leggen...
    Je verslagen lezen vooral zo leuk omdat we overal beeld bij hebben, dat is toch een groot voordeel.
    In februari was het qua temperatuur nog goed uit te houden maar het zal langzamerhand wel steeds warmer worden. Nog op zoek geweest naar katoenen kleding? Wat een pech met de koers...hopelijk komen er weer betere tijden.
    Succes met alles en tot de volgende keer.

    Liefs van ons.

  • 13 Maart 2015 - 19:48

    Pap En Mam:

    Lieve Tina

    Nu bijna een maand van huis. Het begint te wennen, alhoewel ik nog regelmatig te veel aardappelen schil. Het is weer een mooi verslag, vooral nu je beter uit de voeten kunt met je stageplek bij de gehandicapten. Bij ons is alles goed, alleen is het jammer dat er nu (weer) een fikse brand is in het Fochteloërveen. Weer een hele klus voor de brandweerlieden. Het vuur is aan de andere kant en tot nu hebben we er geen last van. De wind staat voor ons nog gunstig. Ze vermoeden dat het is aangestoken.
    Een goed weekend en uitrusten hoor!

    Veel liefs vanaf de Meesterswijk

  • 13 Maart 2015 - 22:59

    Diete:

    Hoi Tina,

    Leuk om van je te lezen dat je nu een betere stageplek hebt gevonden. Volgens mij heb je het nu erg naar je zin daar. De maandag dat je naar Suriname bent vertrokken hadden we s avonds een kindernevendienstvergadering en daar heeft je moeder zeeeeeeer uitgebreid verteld over de voorbereidingen van je reis en wat je allemaal van plan was te gaan doen in Suriname. Vandaar dat ik nu extra geïnteresseerd ben ik je belevenissen. Ik had mijn email toegevoegd maar lees nu toevallig je verslag op Facebook. Ik ga je zeker volgen en kijk uit naar je volgende verslag. Wij zagen vandaag inderdaad de rookwolken opstijgen boven het Fochteloerveen, maar de brand is niet zo groot als toen op tweede paasdag.

    hartelijke groeten , ook vanaf de Meesterswijk, maar dan nummer 5 :)

  • 14 Maart 2015 - 13:35

    Christa:

    hey Tina!

    Wat fijn dat je nu op een betere plek zit

  • 14 Maart 2015 - 13:43

    Christa :

    alleen de eerste zin van mijn reactie werd verstuurd

  • 14 Maart 2015 - 13:49

    Christa :

    ha,ha,ha gaat lekker zo! Nou ja, reactie op FB ging beter.

  • 14 Maart 2015 - 16:30

    Hans Zijffers:

    Hallo Tina,
    Wat een boeiend en mooi verslag! Je maakt zo nogal wat mee, leuk! Vooral doorgaan! Ik merk wel, je voelt je helemaal op je plek. Ik kijk vol ongeduld uit naar het volgende verslag. Warme groet,
    Hans.

  • 18 Maart 2015 - 17:10

    Ben En Zwanny:

    Lieve Tina,

    Vannacht lag ik aan je te denken. Vanmiddag aan je ouders je 'blog gegevens' gevraagd. En nu heb ik al die tijd heerlijk je belevenissen zitten lezen. Tjonge, je bent immers al een maand weg en je hebt wel het nodige beleefd zeg! Leuke dingen van het land en de samenleving, nieuwe kameraadschap gesloten. Maar je stage begon echt niet leuk! Ik zou er wat over willen zeggen maar kan dat beter niet doen omdat er velen meelezen. Maar je hebt gelukkig heel veel girl-power en bent zelf op zoek gegaan. Je bent onze spicegirl van de overkant!
    Het is op de wieke heerlijk voorjaarsweer. Iedereen is in de tuin aan het werk, de vogeltjes zitten achter elkaar aan te vangen en zoeken een geschikt nestje in de bomen. 's Morgens vroeg zo'n gekwetter van de mussen in de dakgoten. Gewoon heerlijk! Hebben ze daar dezelfde vogeltjes als hier. Volgens mij kunnen mussen overal leven.... Vanaf nu gaan we je zeker volgen.

    Een lieve groet van ons.

  • 31 Maart 2015 - 22:35

    Tinab :

    Beetje late reactie, maar beter laat dan nooit. Echt super leuk dat jullie mij allemaal volgen! Nooit gedacht dat zoveel mensen het zouden lezen, en het doet me echt een plezier om jullie reacties allemaal te lezen. Hier zijn ook mussen en duiven Zwanny. Er heeft net een vogeltje onder de dakgoot bij mij een nestje gelegd. Dus ik word met een vrolijk gefluit 's morgens wakker. En onze huiskat heeft kittens, zo lief! De temperatuur is hier nog steeds aangenaam Jan en Wilma:D De regen die in januari niet is gevallen valt nu nog dus het is wel een lekker temperatuurtje om zo even te wennen :) De regen die valt, valt echt in buien die vaak niet langer als 20 minuten duren, maar als je erin fietst wordt je wel goed nat :p. Gaat het nu wel goed met de malinglijst?

    Groetjes Tina

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Suriname 2015

-

Recente Reisverslagen:

15 Juli 2015

Mo syi

27 Juni 2015

prinses, aap, dwergen en nog veel meer.

14 Juni 2015

Money money :s :)

29 Mei 2015

De tijd vliegt voorbij!

10 Mei 2015

Uwekio
tinab

Actief sinds 05 Feb. 2015
Verslag gelezen: 443
Totaal aantal bezoekers 15231

Voorgaande reizen:

16 Februari 2015 - 07 Augustus 2015

Suriname 2015

Landen bezocht: